Saturday 23 March 2013

Kisah 2 : Perwira terakhir Granada #3


Sesungguhnya Musa Bin Abi Al-Ghassan merupakan harapan rakyat jelata dan hanya kepadanyalah tempat perlindungan dan pergantungan selepas kebergantungan kepada Allah. Musa telah muncul disaat kesusahan sepertimana bintang yang muncul sebagai petunjuk kepada orang-orang yang tersesat dan sudah pun berputus asa.

singa ommeeiii anggattt #SHN

Musa tampil secara tiba-tiba dari kegelapan. Kegelapan malam yang teramat. Dengan sekelip mata beliau menyinari seperti bulan penuh menyinari alam. Begitulah beliau membela para rakyat bersama perwira-perwira ketika mana ditimpa kegelapan musibah. Beliau harapan ummah, beliau  seorang yang masyhur, beliau seorang pahlawan untuk satu peperangan yang tersangat sukar, beliau menyeru para rakyat untuk bertempur tatkala beliau sudah letih dalam pertempuran, lalu para rakyat menyahut seruannya tatkala kelelahannya sepertimana yang diajarkan Nabi Muhammad S.A.W tentang cara-cara menyahut seruan ketika mana diseru untuk berjihad dan berkorban, mereka menyahut seruan dan terkoyaklah pakaian beliau yang lusuh dan lama disebabkan singa-singa hutan (tashbih : keberanian rakyat Arab Islam seperti singa). Maka  beliau (Musa) berdiri bersama singa-singa tersebut (isti'arah : rakyat Arab Islam) untuk menghadapi hujanan orang-orang Sepanyol yang lebat (musuh sangat ramai) dan beliau tetap berdiri teguh, namun singa-singanya telah gugur menjadi mangsa peperangan di medan yang mulia itu.


p/s : To Be Continued...
     : sebarang keputarbelitan ayat sila rujuk kitab.

sharing : at last doc mustafa tanya tentang perenggan ni... susah ke senang? seriously dengan jujur, jelas, padat dan jahr... Keluar dari mulut SUSAH!! doc pun gelak... hamboiii doc nii... hihihi... risau ni, cemana ek... sehari dapat satu perenggan je... btw... we have been strived so we need to put the trust in Him...

Sumber : Kitab Maharat Lughowiyah Firqoh Ula Li Kuliah Al-Ulum Al-Islamiyah


No comments:

Post a Comment