Monday 4 March 2013

Kisah 1:Perbualan antara seorang gadis dan Syaitan detik kematian #2

Gadis:  Jadi apa lagi dosa-dosa aku... wahai sahabat kesesatanku... haa
Syaitan : Yang pertama yang terbesar yang palaing aku suka adalah meninggalkan solat... Aku jadikan kau melewat-lewatkannya... Aku jadikan kau menangguh-nangguhkannya... Aku jadikan kau mengabaikannya... DAN... Aku jadikan kau tinggalkannya !!! Sampai hati kau tu MATI ! Sesingguhnya, perbezaan antara orang Islam dengan orang Kafir tu adalah meninggalkan solat... Jadi siapa yang tinggalkannya adalah kufur..! Sesungguhnya... aku dapat sempurnakan satu kerja yang sangat lumayan...
Gadis : Laknat Allah ke atas engkauuu..! Adakah lagi dosaku selain daripada ni?
Syaitan : Selain dari yang ni banyak lagi.... dan semua tu cukup bagiku...
Gadis : Aku cabar kau kalau aku ada dosa selain tinggalkan solat tu... yang mana bersamanya musibah yang besar...
Syaitan : Relaks... relaks...! Mmm... Celakalah manusia... Alangkah kufurnya dia... Kau dah nak mati ni... tapi kau terdaftar sebagai penzina lebih dari 100 kali..!!
Gadis : Aku cabar kauuu!!!!!!!! Selama aku hidup, aku tak kenal walau seorang lelaki...
Syaitan : Ya... benar... tetapi... Tidakkah kau keluar pada hari begini dan hari begitu pergi ke kedai minyak wangi dengan wangian mahal kau??
Gadis : Ya...! Kenapa... Apa masalahnya..??
Syaitan : Bau wangian kau telah dihidu oleh si fulan... si fulan... si fulan... Kau tak tahu ke, sesungguhnya mana-mana perempuan yang keluar dan memakai wangian, apabila para lelaki terhidu bau wangiannya, dia adalah seorang penzina..!
Gadis : Laahhh.. Minyak wangi je punnn...
Syaitan : Kau nak yang lebih lagi ke??
Gadis : Ada apa lagi selain dari yang ni? Tak cukup ke?
Syaitan : Takkan cukup selamanya... Aku bukan saja mahukan kau masuk Jahannam... Bahkan aku nak kau berada di tingkat terbawah sekali...!
Gadis : Laknat Allah ke atas kau!! Kenapalah dengki sangat kau ni dengan anak-anak Adam... Mmmm... Apa lagi dosa aku dah buat??
Syaitan : Kau menanggung dosa si fulan... si fulan... si fulan... sangat panjang senarai nama ni...!
Gadis : Ahhhh... Kau tipu... Padahal seorang dari mereka pun aku tak kenal... Bagaimana mungkin aku boleh menanggung dosa mereka...
Syaitan : Wajar... Ya memang wajar... Mmmm... Apa punya teruk lah kau punya lupa... Kau dah lupa ke... pada hari begini... pada hari begitu... kau keluar dengan baju yang sempit... berlenggang-lenggok... berhias berlebih-lebihan... Dan pada haritu... Seluruh langit dan bumi melaknat engkau..! Kau telah membuat si fulan... si fulan... si fulan... terpesona dengan kau...! Kau memuat mereka ingin melihat engkau... bahkan kau telah merosakkan taubat-taubat sebahagian daripada mereka... dan tentu sekali... Dosa dosa untuk kau tidak ubah seperti dosa-dosa mereka... Betapa besarnya perhitungan Allah... Kau ibarat api yang aku nyalakan.... Kau ibarat panah yang aku lontarkan... yang terkena pada hamba-hamba Allah...
Gadis : Taakkkk!! Aku akan mengucap supaya aku mati dalam syahadah...
Syaitan : Kata-kata kau ni dari dulu lagi aku dengar dari orang-orang macam kau nilah... Bagaimana mungkin... lainlah kalau sebelum hari ini... tapi sekarang atas lidahmu ada lebih berat dari gunung... Aku cabar kau untuk sebutnya... Haaa... Sekarang adalah masanya untuk berpisah...

HR Ibn Majah, Tirmizi, Ahmad

Syaitan : Aku dah bersama kau sejak kecil... Dan aku akan turuti kau kemana sahaja kau pergi... kecuali ke kuburr!!! Kau pergilah seorang diri... bergelaplah kau seorang diri... bersempit-sempitlah kau seorang diri...

HR Muslim

Gadis : Laknat Allah ke atas kauu..!! Aargghhhh... Kau rosakkan dunia dan akhiratku... Mmmmm Tidakkah mereka akan datang... Tidakkah..!!!
Syaitan : Siapa?? Haaa...
Gadis : Ahli keluarga akulahh...
Syaitan : Celaka kau ni... Hari ini adalah hari yang tidak berguna lagi ahli keluarga.. Ehh.... Kau tengok tu... Sesungguhnya dekat mata membawa ketakutan yang amat dahsyat.... Mereka adalah malaikat azab dan mereka bersama mereka bau dari neraka yang mana baunya tersangat busuk... Belumkah Dia (Allah) menyingkapkan yang menutupi matamu?


QS 50 : Surah Qaaf

Syaitan : Sesungguhnya mereka berkata... Keluarlah wahai ruh yang keji... Keluarlah kau kepada kemarahan dan kemurkaan Allah Azza Wa Jalla...
QS 6 : Surah Al-An'am

p/s : The End... Semoga Bermanfaat
     : maaf utk penggunaan bahasa... it's a translated dialogue from Arabic...

Sumber : Kitab Maharat Lughowiyah Li Kuliah Al-Ulum Al-Islamiyyah

No comments:

Post a Comment