Saturday 2 March 2013

Kisah 1:Perbualan antara seorang gadis dan Syaitan detik kematian #1

QS 50 : Surah Qof

Gadis : Wajar ke aku mati...!? Tak wajar...!! Aku masih muda untuk mati...! Usia aku baru 24 tahun... tak syak lagi sesungguhnya aku sedang bermimpi, pasti doktor akan datang kepadaku... aku pasti dia akan datang... aku nak segelas air, sungguh kering rasanya tekak ni... kenapa tiada seorang pun menjawab permintaanku... ayahhh... ibuuu... kenapa seorang pun tidak mendengariku....
Syaitan : aku mendengari engkau... dan tiada orang lain selain aku mendengari engkau...
Gadis : kau... dimana kau? kau siapa?
Syaitan : aku temanmu.... aku syaitan dengan segala keindahan dan kecantikan...
Gadis : Aku berlindung dengan Allah daripada engkau... Gurauan apakah ini!! Ini mesti mimpi ngeri dan aku akan bangun dari mimpi ngeri ini! A'uzubillah..!? A'uzubillah..!?
Syaitan : sekarang... sekarang A'uzubillah... sekarang baru kau ingat Allah? Kenapa kau tak ingat sepanjang hidup kau? Kenapa kau tak ingat ketika kau turutkan hawa nafsu? Sekarang kau sedang menghadapi sakaratul maut... Sekarang... A'uzubillah..!! Tak tahu maluu...!
Gadis : kematian..? kematian apa? Aku muda lagi untuk mati...
Syaitan : Sejak bila mati mengenal usia muda atau tua? Mati tidak mengenal usia kecuali apabila sudah sampai ajal kau...
QS 7 : Surah Al-A'raf

Syaitan : Sekarang aku berehat dari kau selepas tamat tugasku...
Gadis : Tugas kau?! Apa kau cakap ni... apa tugas kau?
Syaitan : Tugas aku yang telah bermula sejak Allah menciptakan Adam, hari dimana iblis bersumpah untuk menyesatkan anak-anak Adam... dan sejak itu, terbahagilah makhluk kepada dua kelompok... kelompok Allah dan kelompok syaitan...
Gadis : Celakalah kau ni... kau cakap apa ni...?
Syaitan : Kata-kata ni kau baru pernah dengar ke? Maaflah ni semua kerja aku... Aku mengajak kau dengar  lagu-lagu dan semua yang haram...
Gadis : Aku berlindung dengan Allah dari kauu... Aku dari kelompok Allah... Akuu... Akuu lebih baik dari orang-orang lain... Aku lebih baik... Aku lebih baik!!
Syaitan : Cantiknya ayat kau...! Aku pernah ajar ayat ni pada orang lain macam kau... kau tengok ea... mereka yang berada di jahannam pada tingkat ke-empat berkata "kami lebih baik dari mereka yang berada di paling bawah"... Tapi kesemua mereka dalam neraka... kesemua mereka dalam kesesatan... tak ada bezanya kesesatan yang jauh mahupun dekat...
Gadis : Tapi aku tak ada dosa yang banyak... aku muslimah... Aku muslimah!! Dosa aku semua kecil-kecil...
Syaitan : Tidak wahai teman seumur hidup... Sesungguhnya dosa kau besar tetapi aku menjadikannya kecil pada pandanganmu...Aku hiaskannya dan aku menjadikannya tampak remeh...
QS 16 : Surah An-Nahl

Syaitan : Aku bukanlah raja ke atasmu tetapi aku hanya yang boleh mengarahkan kau untuk buat sesuatu... Aku cuma mengajak dan engkau yang menerima ajakanku... aku menghiasi yang haram depan kau... dan memang kerja aku menghiasi perbuatan haram di hadapan anak-anak Adam... aku dah buat kerja ni sejak lama dulu dah... aku ganggu perhatian kau... aku membuat kau lupa... aku yang jadikan kau melakukan perkara haram... kau tak betul-betul bertaubat... sesungguhnya apabila kau meminta syurga untuk dirimu sekali... beribu kali aku pohon neraka untukmu!!



p/s : To Be Continued...
     : maaf utk penggunaan bahasa... it's a translated dialogue from Arabic...

Sumber : Kitab Maharat Lughowiyah Li Kuliah Al-Ulum Al-Islamiyyah

No comments:

Post a Comment