Friday 12 April 2013

Kisah 2 : Perwira terakhir Granada #6 Akhir

Musa tiba-tiba melihat istana besar yang banyak masa diinfakkan untuk proses pembinaannya, namun telah runtuh, musnah cuma dalam beberapa minit, kerana tanahnya yang disiram darah-darah nenek-moyang, bercampur-aduk dengan puing-puing runtuhan dan mayat, dan berdiri atas tangan-tangan mereka, dengan sewenang-wenangnya si pengecut dungu itu telah menyerahkannya kepada musuh dan penceroboh itu. Lalu berubah status si ketua menjadi hambs begitu juga sang raja menjadi hamba, lalu keadaan ini menjadikannya (Musa) berfikir tentang keadaan sekumpulan penduduk sekelilingnya yang hidup dalam kemuliaan Granada, adakah dia perlu menjauhkan mereka dari kematian dan menangkisnya supaya hidup selesa dan tenang (di tangan penjajah), atau membebaskan mereka daripada hidup dengan penuh kehinaan dan kesakitan dan memandu mereka untuk mati syahid?
Ketika kepalanya ligat berfikir, tiba-tiba sang kanak-kanak Granada mendendangkan lagu yang tidak diketahui siapa penciptanya lalu semua penduduk dan alam diam menghayati dan memerhati.
- Jangan menangis wahai ibu, sesungguhnya kami menuju ke syurga.
- Sesungguhnya tanah kota Granada tidak akan menyempitkan liang lahad kanak-kanak yang mati di jalan Allah.
- Sesungguhnya bunga-bunga Granada tidak akan menghalang wangiannya walau kami dikubur, wangian yang pemiliknya sendiri tidak dapat menikmatinya ketika hidup.
- Sesungguhnya telaga-telaga tidak akan menghalang airnya untuk membasahi tanah di liang lahad, air yang pemiliknya sendiri tidak dapat minum.
- Engkau wahai tanah Granada, ibu kami yang kedua, maka dakaplah kami ke dadamu yang hangat yang telah pun mendahului memeluk ayah kami yang telah pun syahid.
- Jangan menangis wahai ibu tetapi gembiralahdan jagalah anak patung/boneka (permainan) kami, saudara-saudara kami akan datang nanti untuk bermain dengannya.
- Maka ingatkanlah mereka bahawa kami tinggalkan permainan itu demi negara ini.
- Kita akan berjumpa lagi wahai ibu, sesungguhnya engkau tidak akan melebihkan kehidupan di bawah naungan Sepanyol daripada mati di bawah bendera Hijaziah (Islamiah).
- Dan tanah Granada tidak akan sempit untuk kami. Tanah kita tidak akan sempit dengan para syuhada'.
Musa tidak lagi dapat menanggung lebih banyak dari itu, lalu dia menumbuk kepalanya, lalu pergi ke tempat yang tiada seorang pun tahu, seperti mana tiada seorang pun yang tahu dari mana dia datang.
Dan begitulah perginya perwira terakhir Andalus, tidak disembunyikan kuburnya di mana (tiada siapa tahu dimana kuburnya, dan jika tahu, kuburnya pasti disembunyikan demi menjaga mayatnya) dan tiada sirah yang jelas dalam sejarah, tetapi melewati (datang kepada) kita seolah-olah ia adalah impian yang indah.
Semoga Allah merahmati Musa Bin Abi Al-Ghossan dan kesemua perwira tersebut.


sharing side :

  • Alhamdulillah. Saya selesai menterjemah tamaman. Sebarang kesulitan atau kesalahan bolehlah maklum balas.
  • Kisah ini dipetik dari Kitab Qosos min at-Tarikh oleh Syeikh Ali Tantawi muka surat 257 dan menjadi muqorror bagi subjek Maharat Lughowiyah Firqoh Ula.
  • Ayat yang digunakan bagi saya, tahap sukar namun boleh difahami dengan bantuan tenaga pengajar dan kamus. Kesukaran ini saya gambarkan dengan mengambil masa sebanyak 6 muhadarah (setiap muhadarah 1 jam 30 minit) supaya cerita ini difahami tamaman oleh pelajar.
Sumber : Kitab Maharat Lughowiyah Firqoh Ula Li Kuliah Al-Ulum Al-Islamiyah

No comments:

Post a Comment