Saturday 13 April 2013

Cinta hati saya

Qodho dan Qadar Allah mempertemukan saya dengan Maahad Ahmadi. Tertakdir di situ hati saya jatuh cinta akan sesuatu. Disulami memori manis tatkala bibit-bibit pertemuan antara saya dan ianya hinggalah kini.

Senawi 1 Abu Bakar & Senawi 2 Abu Bakar
Bahagian akademik sekolah menetapkan supaya pelajar sudah diberi pendedahan untuk subjek lughoh sejak awal lagi. Apalah yang saya belajar ni. Saya pun tak tahu. Dengan penuh kerahmatan, Allah hantarkan Ustaz yang handsome dan Ustazah yang cun untuk ajar kami! Huhu.Indah sungguh memori saat pertemuan saya dan ia. Jiwa saya jatuh cinta dengan lughoh itu disulami dengan hadiah menarik dari Allah. Ustaz Khirman ketika itu, belum kahwin lagi, Ustazah Dzakirah Farhaa juga. Kedua-duanya khirij dari Jordan. Pengajaran yang dibias dengan ketegasan, paksaan, keikhlasan menarik saya untuk masuk ke dalam dunia lughoh hatta magnet masih boleh dipisahkan dari besi, namun jauh sekali saya.

Menjangkau usia 16 tahun, ditakdirkan saya tidak terpilih ke KISAS yang sememangnya saya inginkan, bulat hati saya memilih untuk melanjutkan pelajaran di Maahad Ahmadi sekali lagi, diperteguh pula dengan pandangan ayah dan emak. Berkat bumi tarbiyah ini, saya ditakdirkan bertemu pula dengan ustazah dan ustaz-ustaz azhariy. Khirij dari Jamiah Al-Azhar dengan bachelor, di samping akhlak yang menghiasi jiwa mereka serta keikhlasan dalam mendidik moral insan, berpenat lelah memikirkan maslahat ummah dan memperbaiki kerosakan jiwa, hati saya sekali lagi disentuh, rasanya seperti terikat hati ini dengan lughoh itu. Kala ini hati saya terhibur sehingga lupa kisah sedih tidak diterima di KISAS. Ustaz Taufik yang sedia membaca insya' saya dan membaikinya, pernah juga saya ceritakan masalah saya dalam subjek Balaghoh, walaupun beliau tidak mengajar namun dia seorang yang sentiasa meminjamkan telinga untuk mendengar ruungutan dan masalah saya. Ustaz Roikhan pula, seorang yang banyak mengenalkan saya dengan jenis maf'ul hatta sampai sekarang nota yang dicatitkan olehnya masih tersimpan rapi, juga masih terkedap segala celotehnya yang slumber dalam ruang kedap hati saya, apabila saya melalui ruang kedap itu, bibir pula mahu menguntum senyum. Dan lagi, Ustazah Norlia yang tidak segan silu memaksa saya untuk berdiri tatkala datang kemalasan untuk menghafal, atas kerajinannya mencubit juga saya mengenali Balaghoh. Nas-nas syair yang sentiasa menjadi ucapan mulut : هي الدار ما الأنفس... hasil didikan Ustaz Mohammad Ibrahim, seorang Misriy, begitu juga nas-nas : ريم علي القاع بين... hasil "kerusi malaikat" Ustaz Khedr, juga Misriy. Kerusi malaikat. Kenangan yang pahit pada zahirnya namun manis rasanya di lidah jiwa saya. Sudah tabiatnya tidur dalam kelas, terimalah padahnya. Hehehe. Namun, dua insan yang banyak mempengaruhi saya dalam percintaan saya dan ia, seorang wanita yang teguh pendiriannya, rasa terngiang kata-katanya "Tazah kalam wahid!!!". Beliaulah warden beliaulah motivater beliaulah murobbiyah beliaulah guru yang membuka mata saya dan mengusik hati saya supaya menyelam jauh ke dasar alam lughoh. "Allah kau rahmatilah Ustazah Khairah". Tidak dilupakan, begitu juga dengan kegarangan Ustaz Idris dan kelantangan suara ketika mengajar membuat tidur yang lena dijagakan dengan tangkas, loyarnya yang tidak cantik kadang-kadang membuatkan si pelajar tergelak dan hilang rasa nervous. Hehe. Ustaz Nizam pula, tidak pernah jemu menghidangkan kami kalimat-kalimat indah untuk dipergunakan dalam insya'. Bak kata Ustaz Idris, "ini tidak, asyik-asyik ثم @ بعد ذلك" . Hahaha, betul jugak. Terima kasih ustaz dan ustazah jadi orang tengah antara saya dan ia. Ia yang kini merenggut jiwa saya.

Dan kini Allah takdirkan supaya saya berada di Ka'abah Ilmu. Disebalik nikmat ini saya tahu tersimpan banyak tanggungjawab yang perlu saya kotakan apabila saya pulang ke Malaysia nanti. Alhamdulillah. Saya cuma perlu petik jari sahaja kalau saya ingin berdating dengannya. banyak taman-taman ilmu yang menyediakan kuntuman bunga mekar untuk menghiasi pertemuan kami. Rahmat Allah, saya dulu pernah diberi peluang untuk bertalaqqi dengan Syeikh Ibrahim Mali sehinggalah saya sudah tidak mampu untuk mengikutinya atas pertembungannya dengan kuliah, beliau seorang a'jami yang fasih lagi syarih. Alhamdulillah, jika ia memang jodoh saya, tidak akan kemana kan? Kini saya bertemu lagi mutiara yang digelar Syeikh Hassan Othman, walaupun beliau mengajar ibarat kereta api, cinta itu tetap akan beusaha kan walau sesukar apa sekalipun. Dari sisi lain, mempunyai abang yang saya kagumi, menjadi perantaraan saya dan ia juga antara detik manis percintaan saya dan ia, kini beliau sedang melanjutkan pelajarannya di kuliah Lugoh Jami'ah Al-Azhar, musykilah apapun saya tidak mengalami kesukaran kerana saya mempunyai kaunter pertanyaan secara free. Selain abang saya si Rahim tu, saya dihadiahkan dengan kehadiran beberapa senior yang mempunyai minat lebih ke lughoh itu seperti saya dan kami kini bernaung di bawah Jabatan Bahasa AmanahRaya Islamic Studies Students Association. Felo : Ustaz Jayyid dibantu Ustazah Aimi. Tatkala perjumpaan saya lebih banyak mendiamkan diri kerana terpana dengan kehebatan mereka dan saya cuma mampu memerhati dan menanam azam sebelum saya mampu menjadi seperti mereka. Ustaz Jayyid kini telahpun mengorak langkah membuka kelas tutorial lughoh di rumah negeri. Sedangkan saya baru bertatih dan hanya mampu memacu sesama insan sekeliling sahaja. Saya percaya dengan peribahasa ibunda versi saya, sedikit demi sedikit dahulu sebelum menjadi gunung. Hehehe. Namun hari ini saya sedar, minat saya dan cinta saya kepadanya tidak boleh membuatkan saya melupakan ilmu lain. Saya cuba menguasai ilmu lain, kena juga dengan tempat yang saya mukim kan kini, Kaabah Ilmu, sudah tentulah peluang untuk saya menguasai ilmu itu besar dan luas. Rugilah saya jika tidak menggunakan masa yang ada.

Lalu ateh jerit : "jom makan sarapan!!"

No comments:

Post a Comment